Od té doby se mnohé změnilo. Někteří polistopadoví ministři školství svým populistickým chováním pokazili všechno, co se pokazit dalo. Iniciativy ministryně Buzkové a její zrušení maturity z matematiky, dotační problémy ministryně Valachové a její zavedení inkluze, stejně jako postoje ministryně Kuchtové, která patřila k fundamentalistickému křídlu Zelených, jsou exemplárními příklady těchto neštěstí. Zdálo se, že nás už nemůže překvapit nic, ale mýlili jsme se.
Nový ministr školství Balaš, původní profesí právník a vysokoškolský učitel, se od svého červnového vstupu do vlády zatím moc nepředvedl. O to více nás – mající ve škole děti, nebo často už vnuky – překvapil svým nedávným rozhovorem, v němž představil několik svých originálních návrhů. Za nejvýraznější považuji teze, že:
- učiva má být méně;
- dějepis má přestat být vyučován;
- klasické předměty, jejichž názvy si ze školy pamatujeme, by už měly zaniknout, jejich místo by měly zaujmout tzv. okruhy znalostí;
- při výuce jazyků má přestat mít důležité místo gramatika;
- rozhodující je digitální gramotnost, rozvoj kritického myšlení a schopnost hledání relevantních dat;
- děti by měly být vychovávány k demokracii, dodávám, jako by teď nebyly.
Bylo by snadné polemizovat s každou z nich. Mluvím s vnučkami, které chodí do základní školy, a zjišťuji, že jsou nešťastné, protože nedostaly vysvědčení, ale jen písemné (já bych dodal, zcela povrchní a frázovité) hodnocení. Opravdu si pan ministr myslí, že je možné získat jakési obecné „kritické myšlení“ bez znalostí, které je třeba se naučit? Proč karikuje proces učení slovem biflování? Je vyhledávání relevantních dat, o kterém mluví ve svém rozhovoru, získáváním znalostí? Neplete si pan ministr informace se znalostmi?
Není náhodou, že v rozhovoru není ani zmínka o učitelích. Ministr Balaš asi předpokládá, že existuje samovolně vznikající zásoba jakýchsi „renesančních učitelů“ schopných vyučovat „okruhy“, neboli několik předmětů současně.
Jeho rozhovor je výzvou k revoluci. Přejeme si ji? Má k ní ministr mandát od občanů? Upozorňuji, že to od něho není pouhé snění či spekulování o budoucnosti. Navrhuje, aby pilotní provoz tohoto systému začal už ve školním roce 2023/24. Je ještě čas tyto šílené nápady zastavit? Nebo je už nevratně rozhodnuto? Rozumní lidé by měli už dávno bít na poplach.