O dva dny později se dočítám o třetí verzi, která je ze zcela jiného soudku. Takže popořádku.
Na druhé straně, navzdory těmto docela zřejmým faktům a skutečnostem, je zde portál Akutálně.cz, který naopak přichází s další Jobovou zprávou a sice, že „Sestřelení Boeingu nad východní Ukrajinou řídil ruský generál“. Zprávu je potřeba brát s velkou rezervou, protože tato jobovka pochází od novinářů, kteří jsou zdrojem vždycky zaručeně věrohodných a ověřených zpráv a informací, včetně zdrojů z agentur JPP( jedna paní povídala) a Rádia Jerevan. V tomto případě však jde o investigativní novináře z mezinárodní skupiny Bellingcat a také ruského nezávislého serveru The Insider , kteří údajně našli (vypátrali) ruského generála s krycím jménem "Delfín". Ten měl být údajně podle přepisů rádiové komunikace, odpovědný za sestřelení letounu MH -17 nad východní Ukrajinou v červenci 2014.
Tito novináři vytvořili tento zřejmě nezpochybnitelný závěr toliko z údajně „uniklých záznamů rádiové komunikace“, které vyšetřovatelé loni zveřejnili na internetu s výzvou k hledání konkrétních pachatelů . Ze záznamů zjistili, že v nich několikrát figuruje vysoce postavený ruský generál s krycím jménem "Delfín", oslovovaný kolegy jako "Nikolaj Fjodorovič", plným jménem Nikolaj Fjodorovič Tkačev, s „vysokou pravděpodobností“ generálplukovník, hlavní vojenský inspektor ruského Ústředního vojenského okruhu. Podle „uniklých“ nahrávek s ním měli vojáci na místě koordinovat pohyb raketového systému BUK a další kroky. Tvrzení, že s ním vojáci na místě koordinovali pohyb systému BUK je však značně zavádějící, protože jednak neuvádí, kde a na jakém místě s ním vojáci koordinovali pohyb BUKu a také je hodně nepravděpodobné, ne-li přímo vyloučené, že by se člověk takového postavení pohyboval na vysoce exponovaném bojovém území Ukrajiny. Nemluvě o tom, že veškeré řízení a koordinace bojových aktivit včetně útoků lze pohodlně, přesně a bezpečně řídit na dálku.
Není nutné se touto Jobovu zvěstí nějak blíže a vážně zabývat, protože už fakt, že pochází z pověstného portálu Aktuálně.cz ani na okamžik nelze zapochybovat o relevantnosti a důvěryhodnosti této informace. Nicméně několik poznámek si přece jen zaslouží. Především je pozoruhodné, že ze samotné radiové komunikace, kterou vyšetřovatelé zveřejnili na internetu, sami vyšetřovatelé nezjistili, že jde o jistého ruského generála, který v této ostře sledované tragedii hraje významnou, ne-li hlavním roli, ale že na to přišli nějací investigativní novináři, na základě „nějakých úniků“ z radiové komunikace.
Další nejasnost je konstatování , že ruský generál s krycím jménem „Delfín“ se nacházel „na místě“, kde s vojáky koordinoval pohyb raketového systému BUK. Jak je patrné ze strategické vojenské mapy, místo pobytu BUKu a potenciálního odpalu je hluboko na území Ukrajiny. Je tedy otázka, proč by měl ruský generál podstoupit riziko svým osobním pobytem v bojové oblasti nemluvě o tom, že ke koordinaci a navádění střely na cíl je u obsluhy systému naprostou samozřejmostí a koordináty mohou být, díky pokročilé technologii, sdělovány na dálku. Rovněž není zmíněno, s jakými vojáky měl generál koordinovat pohyb BUKu, zda s ruskými, nebo vojáky z řad místních povstalců. V neposlední řadě se nabízí otázka, proč by za účelem předpokládaného odpálení střely na letadlo MH-17 měl být osobně zúčastněn tak vysoký vojenský představitel, jakým je jen „s velkou pravděpodobností“ (tedy s žádnou jistotou), generálplukovník, hlavní vojenský inspektor ruského Ústředního vojenského okruhu. To by už tam mohl být také osobně i prezident RF Vladimír Putin, jen to zatím z „uniklých záznamů radiové komunikace“ zřejmě nevyplynulo. Co není, může být, zvláště na Aktuálně.cz.
Verze poslední: Prakticky ve všech ruských médiích se objevily nové údaje o sestřelení a pádu malajského Boeing 777 letu MH-17 na Donbasu v červenci 2014. Zdrojem těchto informací je údajně článek v ruském deníku „Vesti“. Nejde sice o informaci, která by specifikovala průběh událostí v době sestřelení, ale zabývá se událostmi v době sestřelení letadla, jak je popisuje bývalý major ozbrojených sil ukrajinské armády Jurij Baturin. Ten v roce 2014 zastával pozici velitele vojenské jednotky raketových sil A-1215 a v inkriminovanou dobu sloužil poblíž Charkova u protiletadlových raketových sil ukrajinské armády. V den tragédie letu MH-17 byl Baturin osobně ve službě, viděl objekt civilního letu na obrazovce radaru, a viděl jak na příkaz civilního dispečera „Boeing“ změnil kurs a výšku. Několik minut po změně směru MN17 na příkaz dispečera Boeing zmizel z radarové obrazovky, uvedl Baturin. „Šlo o dvě možnosti: buď bylo letadlo sestřeleno ze země protiletadlou řízenou raketou, nebo letadlo havarovalo z technických důvodů," řekl bývalý major UA. Další info .
Jak je v titulu uvedeno, stačí si jen vybrat nejen z výše uvedených tří možností či variant a předpokladů o důvodech a pachatelích sestřelení letadla MH-17 a učinit si závěr, že jsou to jen další, oficiálně nepotvrzené zprávy, či lépe řečeno možnosti, úvahy nebo předpoklady a že podobných zpráv a informací lze očekávat ještě celou řadu. Navzdory tomu se vnucuje nemalá pochybnost a otázka, zda vzhledem k dosud zjištěným a mnoha dalším závažným a inkriminačním faktům a skutečnostem je vůbec zájem případ vyšetřit.