Petr Žantovský: Koniáš zasahuje

KOMENTÁŘ

Policisté minulý týden po zásahu v Islámské nadaci v Praze zadrželi a obvinili 55letého muže kvůli  tomu, že údajně měl v České republice zajistit překlad, vydání a distribuci knihy Základy tauhídu-Islámský koncept Boha.

1. května 2014 - 07:00

Kniha šířící svým obsahem rasismus, antisemitismus a násilí proti takzvaným méněcenným rasám. Policie současně provedla několik domovních prohlídek.  Policejní mluvčí však dementoval informace, že se během nich našly zbraně a výbušniny. Přímí svědci zásahu si stěžovali, že policisté narušili hlavní páteční modlitbu, která má pro muslimy zvláštní význam a scházejí se při ní v mešitě.

Při poslechu této zprávy se vkrádá otázka: k čemu to bylo dobré a co tím kdo sledoval? Jistě je chvályhodné, když se policie zabývá kořeny terorismu, monitoruje podezřelé aktivity a snaží se předcházet případným konfliktům. Zde ale, jak se zdá, o takový případ nejde. Tady se kriminalizuje vydání a šíření myšlenek, a to je v důsledku stejně nebezpečné, jako terorismus se zbraní v ruce. Za šíření myšlenek byli pronásledování a trestáni, často i na hrdle, v dějinách mnozí – Janem Husem počínaje a disidenty za totality zdaleka nekonče. Dostatečně znám je příběh jezuity Koniáše a jeho věru příkladného vztahu k opozičním myšlenkám na stránkách pálených knih. Konec konců i Ježíš nakonec skončil na kříži kvůli šíření myšlenek.

Jistě nesrovnáváme myšlenky Kristova učení s názory v oné muslimské knize. Jde o princip. Likvidace těch, jejichž názory nesdílíme, je útokem na samotný smysl a podstatu demokracie. „Každý má právo na svobodu přesvědčení a projevu; toto právo nepřipouští, aby někdo trpěl újmu pro své přesvědčení, a zahrnuje právo vyhledávat, přijímat a rozšiřovat informace a myšlenky jakýmikoli prostředky a bez ohledu na hranice.“ Tak se píše už ve Všeobecné deklaraci lidských práv OSN přijaté v roce 1948. Pokud budou mít pražští muslimové dobré advokáty, postaví svou rétoriku právě na této větě. A pokud nechceme spáchat atentát na demokracii, budeme se muset před její autoritou poslušně sklonit.  A nebo  je tu druhá možnost – vytáhneme pendreky a budeme honit po ulicích ty, kdo šíří jiné názory, než sami sdílíme. Tím ovšem tyto preceptory neumlčíme, jen radikalizujeme. A o sobě tím prozradíme, že jsme natolik slabí, že neuneseme, když si někdo myslí něco jiného než my sami.

Média by v této chvíli měla položit zásadní otázku: Kdo rozhodl o tom, že se má konat tato policejní akce, navíc v době modliteb, o nichž se ví, že jsou pro muslima posvátné a jejich narušení považuje za nepřijatelné? Vypadá to jako policejní nebo politický naschvál. Ministr vnitra s policií dělají ramena, zřejmě aby trumfli lehce xenofobní proslovy poslance Okamury. Možná socialisté chtějí ukázat lidu, že jsou silní v kramflecích. Co záleží na nějaké formální demokratičnosti, hlavně když se bouchne do stolu. Nad následky tohoto bouchnutí se ovšem zjevně nikdo nezamyslel. Vláda časem padne, ale ty následky poneseme všichni.

Petr Žantovský



Anketa

Kdyby se dnes konaly v ČR prezidentské volby, komu byste dali svůj hlas?