V roce 2022 zaznamenal export do Číny 44 mld. Kč. A pro srovnání český vývoz na Tchaj-wan činil 7 mld. Kč. Z Česka do Číny vyvážíme auta, traktory, přístroje a strojírenská zařízení, nábytek a hračky a v posledních letech to byly také prodeje dřevní hmoty a buničiny. V roce 2022 se dařilo vývozu českých elektronových mikroskopů. Téměř jedna desetina z celkového objemu českého vývozu do Číny činila loni produkce hi-tech. Naopak dovoz z Číny bývá násobně vyšší nežli český export do Číny. Za rok 2021 české exporty do Číny dosáhly objemu 65 mld. Kč a naopak importy dosáhly objemu téměř 757 mld. Kč. Z Číny dovážíme oblečení, obuv, elektroniku, hodinky, chemické a strojírenské výrobky. Je ovšem třeba dodat, že čínské zboží i při dosti vysoké kvalitě je ve srovnání se zbožím ze zemí Západu včetně Japonska a Jižní Koreje, zejména pokud jde o spotřební zboží, levnější.
V současné době existuje v Česku CzechInvestem evidovaných 16 investičních projektů z Číny. To jistě přinese další pracovní místa pro naše občany a příjmy pro náš stát. Samozřejmě, že nepřátelský postoj – tak to alespoň vnímá vládní administrativa Číny – Česka vůči Číně, plynoucí z návštěv českých vysokých ústavních činitelů na Tchaj-wanu, má určité negativní důsledky.
V posledním předcovidovém roce 2019 navštívilo Česko téměř 700 tisíc čínských turistů. Byl to nejviditelnější produkt smlouvy o strategické spolupráci, kterou Česko s Čínou před lety uzavřelo. V posledním předcovidovém roce tak do Česka přibyla zhruba jedna desetina všech čínských turistů, kteří se v tom roce dostali do Evropy. A protože čínští turisté patřili u nás v průměru k těm nejvíce utrácejícím, byli pro ekonomiku hotelového byznysu, ale i obchodu a služeb velice přínosní. S ohledem na současný postoj české strany vůči Číně nelze předpokládat, že by se podařilo obnovit fungování všech leteckých linek z čínských velkoměst do Prahy, jako tomu bylo před covidem. A to je samozřejmě veliká ztráta pro českou ekonomiku. Pokud v Číně budou rozhodovat o umístění leteckých linek do střední Evropy, dají velmi pravděpodobně přednost městům typu Budapešti, Vídně anebo Mnichova před Prahou. Jednoduše řečeno: každá legrace něco stojí.
Osobně to odhaduji tak, že Praha získá pouze jednu leteckou linku z Číny, což samozřejmě omezí počty čínských turistů u nás tak na čtvrtinu předcovidového stavu.
Prostě, srovnávat ekonomický potenciál Číny s tchaj-wanským jednoduše nelze. Jsou to dva celky naprosto rozdílných váhových kategorií. Ostatně, dostat se na čínský trh není vůbec snadné s ohledem na vysokou konkurenci na něm. A tím nemám na mysli jen konkurenci partnerů ze Západu, ale také Japonska, Jižní Koreje a celé řady rychle se rozvíjejících asijských ekonomik.