bylo i s ČSSD.
Obdobně je tomu s reklamou. Mezi mediálními agenturami a mainstreamovými médii existuje symbiotický vztah. Mediální agentury jsou v podstatě půjčovnami peněz, profinancovávajícími běžný provoz médií za provizi z masivního dlouhodobého výkupu jejich reklamní plochy. Zachránce náhlých výpadků. Jejich obrat je obrovský a provize proto jsou i v desítkách procent. Ceníkové ceny nevypovídají o ničem, Natožpak o skutečných cenách. Zvláště tehdy, je-li země v ekonomické krizi. Masivní provize má i logický důvod - mediální agentury riskují, že pro předem nasmlouvovaný a předem zaplacený prostor nenajdou kupce za cenu vyšší, než zaplatily. Nebo nenajdou žádného kupce. Tento kartel se chová poměrně racionálně - s ohledem na stabilitu svých živitelů a udržitelnost svých zisků. Asociace komunikačních agentur České republiky je organizace, sdružující 71 mediálních a reklamních agentur, které obsluhují 85 % z obratu na českém mediálním trhu. Ceníková hodnota reklamního prostoru, který si firmy v roce 2011 objednaly, činila 67,15 miliardy korun. Z toho televize spolkly 29,2 miliardy, tisk 19,5 miliardy, billboardy (outdoor) 3,68 miliardy korun. Velké strany a jejich kampaně jsou z pohledu reklamního trhu zákazníkem na úrovni Lidlu. Malé jsou zákazníkem na úrovni autobazaru.
Ale i Lidl má své mediální agentury, protože ani 130,65 milionů korun mediálního rozpočtu za rok 2011 není pro dostatečné slevy dostatečný reklamní výdaj...
Zdá se, že Sobotka s Nečasem by si mohli ve věci mediálních agentur padnout do náruče. Diletantismus. Nemít rád silné, arogantní, politikům se vysmívající nebo je ignorující, miliardami disponující a media nepřímo ovládající mediálky je pro politické samce alfa sice pochopitelné, jenže... Jestliže media vládnou názory voličů (a politici si to stále myslí), médiím vládnou mediální nákupčí, ne šéfredaktoři... (což politici netuší). Bez mediálních překupníků by médiím bylo hůř, bez politiků lépe (To Sobotka teprve zjistí). Tak to prostě je. A pokud Sobotkův štáb hodlá před volbami sedět a obtelefonovávat všechna média v širé zemi a pokoušet se s nimi dohodnout, natožpak o slevách, pak na něj budu soucitně myslet. Prostor na letošek byl vyprodán už v listopadu. Prozatím to vypadá, že Sobotka v tu dobu už nebude muset být ani předsedou nejsilnější opoziční strany.
Jak to vypadá, když je mediální impérium moc velké, předvedlo další z Murdochových ,,dětí". News of the World už poněkud neortodoxní způsoby získávání informací, jako jsou hacknuté telefony, položiloy. Britská sněmovna už je tentokrát v klidu. Už si zvykla na svou obřadní a okrasnou roli a pochopila, že to nejsou politici, kteří vládnou Velké Británii, ale mediální hackeři. Chlapci a děvčata v The Sun sice nehackli telefon unesené dívky, ale hojně upláceli zdroje. The Sun si Mudroch na krocení britského společenského a politického života hodlá ponechat. I přes nejnovější skandál. Lítalo v tom pět novinářů, policista, voják a zaměstnankyně ministerstva obrany. Jo, zdroje je nutno podmazávat. Konkurence je veliká. Murdoch tvrdí Uvidíme, zda zvítězí populistický bulvár, nebo v nové, mediálně anarchistické době bezradná vláda... Osobně bych si vsadila na bulvár. Umí pracovat s pudy a špatnými vlastnostmi. Nechce páchat dobro, ale oslabuje silné a posiluje slabé. Je bezbožným lidem a anarchii blíž.
Do české Sněmovny připutoval, respektive tam vznikl zákon, který by měl ztlumit reklamu. Tentokrát tu hlasitou. Tisk 592. Česká televize už reklamu nemá a ani o ni nestojí, změna postihne televize komerční. Z podstaty to není špatný úder. Je ve prospěch diváků. Zvukové rázy nečekaných extatických výkřiků nad sušenkami jsou strašné a člověka okamžitě nutí hledat ovladač a vypnout zvuk. Ze své vlastní zkušenosti ale vím, že pokud jsou reklamy ve stejné zvukové hladině, nevypínám televizi, ale mozek. Ne, že by byly méně otravné, ale člověk to přežije snáz. Možná by si to měli uvědomit zadavatelé reklam - že zvuk, který neruší, nevypínám. Co by mě nejvíce překvapilo na běžící televizi, by bylo ticho.
Ale nebyli by to poslanci, kdyby fyzikální termíny uměli používat ve shodě se středoškolskou znalostí fyziky a kdyby do jednostránkové novely kreativně něco nenapáchali, aniž by odhadli důsledky. Třeba to, že RRTV se stává orgánem, který může vydávat obecně závazné prováděcí vyhlášky k zákonům, které se týkají jeho kompetencí. Vhledem k tomu, že v kompetenci RRTV je sledování reklamy, objektivita a vyváženost zpravodajství a publicistiky všech televizí a rádií, může také vyhláškou určit, co je a co není objektivní. Exaktněji, či jinak, než měl původně zákonodárce na mysli. Co je a co už není ohrožování mravní výchovy mládeže, nepřijatelné násilí..., pornografie a další sledované povinnosti provozovatelů vysílání. Co je a co není zpráva a co už je komentář. Co je sexuální harašení. K letošním prioritám RRTV patří ochrana dětí před dopadem reklam na nezdravá jídla. Inu, nevím, co přijde příště. Riskantní jízda rychlých vozů a snowboardistů?
Média veřejné služby mají svůj morální kodex, odpovídající normám, které před dvaceti lety stanovila Rada Evropy. I když je to s jeho realizací občas problematické, existuje. Komerční média kodexy nemají. Teď ho mohou dostat ve formě vyhlášky na podporu ctnosti a prevenci neřesti. Judikatura Nejvyššího správního soudu by se pak dala vyhodit. Horší je, že poslanci chtějí tuto zdánlivě nenápadnou novelu přijmout v prvním čtení. Bez odborné rozpravy na volebním (mediálním) výboru. Ďábel je vždy ukryt v detailu. Tím detailem je, co v novele není - co vše si RRTV k výkladu zákona 231/2001 Sb. někdy v budoucnu vymyslí a vloží do vyhlášek. Abychom se pak nedivili... Zákonné dobro bude spácháno. Mediální pejsek bude poslušně štěkat, dávat pac a dělat pěkná hovínka.
RRTV ale umí překvapit i mile. Chce diskutovat o vzniku neziskových či komunitních rádií. Experti Českého rozhlasu o této možnosti hovořili už na mediální konferenci v Ostravě v roce 2004, rezoluce Evropského parlamentu se zmínila v roce 2008. ,,Máme rok 2012 a u nás stále nic", tvrdí předsedkyně Rady Kateřina Kalistová. Má pravdu. Prozatím tomu bránil vysílací zákon, který všem vysílatelům nutil, aby podnikali. Komunitní média by mohla přinést do české mediální krajiny ,,jiný svět" a být vedle médií veřejné služby a s jejich podporou alternativu tupé, odcizené komerci. Už dnes existuje desítka rádií na internetu, které na RRTV zvysoka kašlou - za všechny například ziskové komunitní rádio huličů rastafari.cz, sedmé nejposlouchanější české internetové rádio Dechovka či pařičské ClubRadio.cz. Komerční projekt mediální skupiny Lagardere na adrese radio.lide.cz, kam byla umístěna hudební i celoplošná rádia Frekvence 1, Impuls, Evropa 2, Rockzone, Dance Radio a další, na internetu skončil. Digitalizace umožnila vložit rozhlas nejen na internet, ale i do televizních multiplexů DVB, pozic v nich může být desítky a multiplex DAB/DMB vznikne během nedlouhé doby. Doba přeje selfmade projektům, které komunity tvoří, nikoliv projektům, které komunity komerčně zneužívají. Média jsou dnes nástrojem revolucí a zábavy, ne rychlého zbohatnutí.
A abychom se nebavili jen našimi absurditami....
Saúdská náboženská police, ona obávaná Komise pro podporu ctnosti a prevenci neřesti, zatkla 140 lidí. Slavili Valentýna.
Veřejná morálka má různou podobu. BBC se omluvila 74 milionům diváků BBC World News za vysílání dokumentárních filmů, vyrobených v televizní společnosti FBC Media, která byla zaplacena miliony liber klienty PR a zkorumpovanými režimy. Společnost natočila osm dokumentárních filmů pro BBC o Malajsii, ale neřekla, že jí malajská vláda zaplatila 17 milionů liber za ,,globální strategickou komunikaci". Filmy byly součástí pozitivního pokrytí malajského kontroverzního průmyslu palmového oleje. Londýnská FBC pro BBC také natočila dokument o jarním povstání v Egyptě, aniž deklarovala, že byla placena za PR práci pro režim bývalého diktátora Husního Mubaraka. Neřest korupmovatelnosti se nevyhýbá nikomu.
Německý soud osvobodil dva nizozemské novináře - kteří tajně filmoval rozhovor s devadesátiletým bývalým nacistickým vrahem SS - na základě obvinění z porušení německých zákonů na ochranu soukromí. Dva televizní novináři, z nizozemského publicistických programu Een Vandaag, čelili až třem rokům vězení na základě obvinění z natáčení Heinricha Boereho pomocí skryté kamery v domě s pečovatelskou službou v roce 2009. ,,Mysleli jsme si, že je mnohem větší příběh, že si Heinrich Boere v klidu žil celých 60 let poté, co zabíjel lidi, než to, že jsme jej natáčeli skrytou kamerou", konstatoval jeden z novinářů po vynesení rozsudku.
Jihokorejští politici, jejichž dospívající jsou asijsky posedlí po počítačích, vysokorychlostním internetu a multimediálních sociálních sítích, si uvědomují riziko, které jejich kultura čelí sousedstvím dominantní Číny, americkou globální kulturou ,,mýdlových oper", násilí zamerikanizovaného kung-fu a jihokorejských verzí Endemolu, stejně jako vpádem západních technologií komunikace, které jim odnárodňují mladou generaci a směrují jejich elity na západ. Chtějí zvýšení koncesionářského televizního poplatku pro svou veřejnoprávní televizi jako jediné možné záchrany vlastní národní kultury v nové době. Více než 64% Jihokorejců věří, že Národní shromáždění by mělo rychle projednat nedořešený zákona o zvýšení televizního poplatku. 67% uvedlo, částka je odpovídající, nebo příliš malá, zatímco 32% má za to vysoká. Přes 65% uvedlo, televizní poplatek v Koreji, který vybírá KBS, je nízký ve srovnání s jinými národy. Jižní Korea má přitom dva provozovatele vysílání veřejné služby: vzdělávací EBS, který vysílá televizní a rozhlasové pořady pro školy, doplňuje školní vzdělání, jazykové vzdělávání a podporu celoživotního vzdělávání. Tato síť a je vlastněna státem a placena z vydavatelství učebnic a vládního rozpočtu. KBS je ,,veřejná organizace" pro rozhlasové, televizní a multimediální vysílání v DMB systému a VoD, která podle zákona získává prostředky z veřejných zdrojů - televizního poplatku a z reklam. Její World Radio je hrazeno stejně jako Český rozhlas 7 ze státního rozpočtu. Nejhorší násilí není to, které se na diváky televizí valí z ,,policejních" stříleček. Nejhorší násilí je kulturní agrese subverzně propašovaná mezi bezbranné. Likviduje vztahy, tradiční rituály a činí z národů masu spotřebitelů. Mění význam slov i činů, mění cíle usilování člověka. Dobrá zpráva - žádná zpráva.
Psáno pro Prvnizpravy.cz
Irena Ryšánková