Já to považuji za krok, který jsem vyjádřil v nadpisu článku. Proč? Proto, že si tímto návrhem z nás dělá vláda legraci, neboť tento limit nebude platit už v krajských a senátních volbách v příštím roce, ale až od roku 2017. Přeloženo do politické reality to znamená, že ze státního rozpočtu a podnikatelských bratrstev tučně podporované strany současné vládní koalice znovu do příštích voleb narvou nesmyslné peníze, které jinde chybí (klokánky) a pojistí si, čti koupí, svoje současné pozice a moc v této zemi a pak nechť blahosklonně přijdou limity a vy ostatní se demokraticky snažte! To je ďábelská logika, která nemá chybu. Nicméně potvrzuje moje letité poznání, že všechno má své majitele, i demokracie. Jenom za ta léta je těch majitelů stále méně, respektive moc nad námi má v rukou jenom pár lidí.
Takže je to opravdu největší krok, ale krok k zabetonování současného stavu. Vyhovuje ČSSD, která pobírá ze státního rozpočtu podle MF jenom za jediný za loňský rok 143,7 mil. Kč. Stejně tak Hnuti ANO, jehož prostředky jsou téměř neomezené, a proti kterému je celý "Lex Babiš" fakticky namířen, tak může ještě v plné parádě nalít prachy do krajských voleb v příštím roce, obrovskou finanční a organizační silou pak převálcovat malé či zchudlé strany a do parlamentních voleb v roce 2017 jít jako spasitel.
To, že zákon by měl začít platit až od roku 2017, tedy po krajských a senátních volbách, které jsou pro velké strany klíčové - se silnou regionální základnou se lépe vyhrávají volby parlamentní, je zkrátka faul vládní koalice. A to nemluvím o různých marketingových kličkách, kterými bude možno celý zákon obejít. Stanovených 90 milionů má být proinvestováno od vyhlášení voleb do jejich samotného konání, tedy v průběhu asi 3 měsíců. Kontrolovat se budou výdaje za tuto dobu. Pokud ale strany nakoupí například inzertní plochy dopředu, nebudou se vynaložené prostředky do limitu počítat.
Dalším snadným úhybným manévrem jsou samotné texty reklamních ploch. Pokud v textu nebude nic o volbách, lze daného člověka prezentovat již dávno před stanoveným časovým úsekem. Což názorně předvedl v kampani současný slovenský prezident Kiska, který elegantně obešel podobný zákon, jenž na Slovensku už platí.
Zákonodárci se budou muset vyrovnat také s tzv.politickými reklamami, které se tváří jako reklama na spotřební zboží, zároveň je však jejich hlavním cílem propagovat politické hnutí či stranu. Vzpomeňme na Vodňanské kuře s Jaromírem Jágrem či televizní spot na Kostelecké uzeniny, oboje z Babišovy dílny.
Sečteno a podtrženo, pokud tento návrh původně namířený proti Andreji Babišovi a jeho hnutí ANO projde, pak se dočkáme opravdu přelomu – likvidace malých stran, zabránění vzniku nových a v konečném důsledku to bude likvidace demokracie. Chcete-li, tak její majitelé budou dva, tři lidé.