V období 1998 – 2006, kdy tuto zemi řídily vlády ČSSD, docházelo prokazatelně v legislativní oblasti i v oblasti financování sportu k permanentnímu zlepšování státní podpory a péče státu o rozvoj sportu. V roce 2006 získával sport od státu v dnešních cenách a metodice přes 7 mld. Kč a byly vytvořeny předpoklady k tomu, aby v roce 2015 stát dotoval sportovní prostředí ve výši kolem 10 – 11 mld. Kč ročně.
Bohužel necelých osm let pravicových vlád vrátilo financování českého sportu zase zpět k živoření a v historickém srovnání k částkám blížícím se po roce 1989 absolutnímu minimu ročních výdajů na sport. Tedy kolem 3 mld. Kč ročně.
Země, která měla historicky jednu z nejbohatších spolkových aktivit v oblasti sportu v rámci celé Evropy, pravděpodobně i světa, je dnes v situaci, kdy řada základních článků sportu živoří a balancuje na hraně mezi další existencí a krachem.
Sportovní zařízení tělovýchovných jednot a sportovních klubů v mnohém připomínají jakýsi decentralizovaný sportovní skanzen, rozmístěný po celé republice, neboť ve více než 50% sportovních spolků sportují děti a mládež v zařízeních starších padesáti let, která jsou často ve stavu, který spíše ohrožuje zdraví těch, kteří tam sportují.
Kromě toho, že česká mládež je dnes podle řady analýz nejobéznější v celé Evropě a mezi patnáctiletými dětmi je až 33% chlapců a 16% dívek, kteří tráví denně u počítače více než 6 hodin denně, téměř každá čtvrtá rodina v České republice si nemůže z finančních důvodů zaplatit dětem výdaje na sport.
A podfinancování českého sportu je obrovské. Za uplynulých 25 let klesly výdaje státu na sport téměř 2 a půl krát.
Také současná vláda pod vedením premiéra Bohuslava Sobotky ve svém programovém prohlášení a zejména v koaliční smlouvě slíbila sportovcům řešit řadu problémů, které v podpoře sportu v průběhu uplynulých osmi let způsobily především vlády ODS.
Koaliční smlouva tělovýchovným jednotám a sportovním klubům mimo jiné přislíbila:
• Budeme motivovat k vytváření finančně dostupných sportovně-rekreačních programů v rámci mimoškolní činnosti.
• Chceme stabilní prostředí financování sportovních klubů s důrazem na práci s mládeží, prostředí podporující spolufinancování sportovních činností
• Podpoříme občanská sdružení, spolky, neprofesionální organizace působící v oblasti sportu a tělovýchovy a jejich transparentní financování ze státního rozpočtu.
Stát schváleným návrhem státního rozpočtu na rok 2015však, bohužel, situaci nijak zásadně nevylepšil, a to ani celkovým objemem finančních prostředků, ani změnou systému rozdělování prostředků. Navíc výdajový výhled na léta 2013 – 2017 se v oblasti sportu prakticky nijak nezměnil a nedosahuje po celé období ani 3 mld. Kč.
Objem rozpočtovaných výdajů státu v návrhu státního rozpočtu na rok 2015na sport logicky nemůže nijak zajistit realizaci programového prohlášení vlády a koaliční smlouvy a hrozí, že sliby dané sportovnímu prostředí vládou vedenou ČSSD nebudou ani v nejmenším splněny.
Proto se rozhodla se sportovní komise ČSSD, jakožto poradní orgán vedení ČSSD v oblasti sportu, zpracovat pozměňovací návrh k návrhu státního rozpočtu, který v tomto týdnu ve druhém čtení projednávaly jednotlivé výbory Poslanecké sněmovny.
Komise navrhla zvýšit výdaje na sport ze státního rozpočtu v roce 2015 o jednu miliardu, a to v rámci programového financování sportu v neinvestiční i investiční oblasti. Návrh předpokládá navýšení objemu finančních prostředků na státní reprezentaci o 200 mil. Kč, výdaje na činnost sportovních organizací, tedy zejména základních článků sportu, o 350 mil. Kč (což je i v souladu s příslibem ministra školství, mládeže a tělovýchovy na celostátní konferenci Sport a regiony), výdaje na údržbu a provoz sportovních zařízení o 100 mil. Kč, výdaje na činnost sportovních svazů o 50 mil. Kč a výdaje na investiční činnost o 300 mil. Kč.
Pozměňovací návrh byl koncipován tak, aby nezvyšoval stávající navržené zadlužování státu v rámci státního rozpočtu v roce 2015 a navýšení výdajů na sport bylo navrženo při současném snížení několika položek v kapitole Ministerstva financí – Všeobecná pokladní správa, kde navržené výdaje v roce 2015 byly vyšší než předpokládané skutečné výdaje.
Návrh získal podporu jak v gesčním výboru pro vědu, vzdělání, kulturu, mládež a sport, tak i v rozpočtovém výboru. Stal se tak součástí schválených pozměňovacích návrhů, které ještě musí v rámci třetího čtení návrhu zákona o státním rozpočtu projednat, posoudit a schválit Poslanecká sněmovna, která k jednání o návrhu zákona zasedne zřejmě 10. prosince.
Navzdory textu koaliční smlouvy a navzdory prokazatelnému podfinancování českého sportu však sportovní kluby, tělovýchovné jednoty i celé sportovní hnutí nemají ještě vyhráno. Poněkud nepochopitelně totiž v obou výborech hlasovali proti návrhu poslanci ANO, a to v čele s předsedou podvýboru pro sport Jiřím Holečkem a návrh tak ve výborech prošel hlasy opozice, která na rozdíl od koaličního ANO zchudlou realitu sportovního prostředí zná a chápe.
Mám za to, že sportovní spolky, organizace, tělovýchovné jednoty i sportovní kluby by si měly najít svého poslance a připomenout jim jejich sliby dané koaliční smlouvou a také pozorně sledovat, jak budou „jejich“ regionální poslanci o miliardě pro sport 10. prosince hlasovat.
I když je zřejmé, že ona 1 miliarda dlouholeté podfinancování českého sportu nevyřeší, její neschválení by uvrhlo sportovní prostředí v rozporu se sliby v koaliční smlouvě do stavu finanční krize a nestability.
A tak nezbývá, než všem poslancům vládního hnutí ANO v čele s ministrem financí Andrejem Babišem co nejhlasitěji vzkázat. Věříme, že Vaše sliby splníte. Tak to prostě odhlasujte.