Zbyněk Fiala: Čínská ofenzíva VW

KOMENTÁŘ

Hlubší spolupráce s čínskými výrobci má odstranit zdržení německé automobilky na cestě k elektromobilitě.

30. července 2023 - 07:00

Volkswagen našel své existenční bojiště v Číně. Čtvrtletní zprávy sice hovoří o celosvětovém růstu prodejů na 4,4 milionu vozů, což je o 13 procent víc než před rokem, ale na klíčovém trhu elektrických aut v Číně VW zaznamenal mírný pokles, zatímco tento trh vzrostl o 20 procent, hlásí Bloomberg. Už v loňském roce tak tato německá automobilka opustila místo na špici a zařadila se za americkou Teslu a čínskou BYD. Proto teď posiluje spojenectví s domácími výrobci jako je SAIC (pro Audi) nebo vytváří další. V současné době už jsou čtyři.

Poslední zpráva je o kapitálovém vstupu do čínského výrobce luxusních vozů Xpeng. Jde o necelých 5 procent, ve správní radě z toho plyne postavení pouhého pozorovatele. Ale o to jde. Cílem je společný vývoj elektrického auta pro čínský trh, který miluje elektroniku a atraktivní vychytávky. Karta se obrátila, největší světový výrobce už není tím, kdo odevzdává know-how konkurentům, ale tím, kdo se od konkurence učí.

https://www.bloomberg.com/news/articles/2023-07-26/vw-takes-700-million-xpeng-stake-for-ev-pact-to-win-back-china

Z pohledu hospodářských výsledků to není s VW tak zlé, byt provozní zisk rostl trochu pomaleji (o 13 procent na 14 miliard euro) než objemy prodejů (o 18 %). Automobilce hodně pomohla zásoba starých objednávek s jasnou převahou spalovacích motorů. Teď však ví, že budoucnost je jinde. Skupina Volkswagen zvedla prodeje v USA, posiluje svoji pozici v Číně prostřednictvím technologických partnerství a zachytila správně trend plně elektrických vozů, konstatoval ve zprávě o pololetních výsledcích generální ředitel Oliver Blume.

https://www.volkswagen-group.com/en/half-yearly-financial-report-2023-17438  

O budoucnost oboru se bojuje v Číně i Americe. Spojené státy přistoupily k ochranářským opatřením v podobě dotací elektrických aut (v rámci „antiinflačního zákona“ IRA), ovšem jen za podmínky výroby v USA. Je to důsledek prozření, že někdejší neporazitelná průmyslová velmoc lehkomyslně odevzdala své výrobní kapacity do zahraničí a stala se prázdnou obchodní slupkou (pokud pomineme zbraně). Kdysi se pro to používala omšelá fráze „obr na hliněných nohou“. Bidenova administrativa se pokouší o obrat, ale není to snadné. Předtím se o něco podobného pokoušel Trump, a bez výraznějších výsledků.

Část evropských výrobců zamíří za těmito dotacemi za velkou louži také. Ale ani americký trh už není tím spolehlivým nejvýkonnějším odbytištěm. Rychlý vzestup životní úrovně v Číně a v dalších regionech dříve rozvojového světa vytvořil trhy s novou střední třídou, kde jsou větší příležitosti.

VW je v Číně tradiční značka s rozsáhlou místní výrobou, která se odehrává ve spolupráci s domácími automobilkami. Podobné postavení měla i Škoda, ale ta Čínu opustila. VW v souboji o přechod na novou technologii trochu ztratil, ale stávající vztahy mu poskytují dobrý manévrovací prostor pro změnu. Mohl to udělat dřív, ale napřed bylo nutné pochopit, že Číňané už dávno nejsou pouhými kopírovači zahraničních vzorů, dokonce začínají být technologickým hegemonem v řadě oborů. A taky že nostalgie po německém neotřesitelném kvalitativním předstihu už nepomůže, budoucnost je na baterky, to je něco úplně jiného.

Úplný převrat má představovat červencová dohoda divize Audi s čínskou SAIC na společném vývoji platformy pro luxusní elektrická auta. To je strategický prvek s motorem, šasi a elektrickou architekturou sdílený mnoha modely. Je projevem vrcholné důvěry VW v takovou spolupráci. Předcházela tomu změna vrcholového vedení v Audi, která reagovala na pomalý postup k elektrifikaci. Zlověstným signálem byl fakt, že Audi už byla v prodejích předstižena Teslou, a k tomu se přidal pokles podílu na čínském trhu.

Pohled na světové statistiky ukazuje, že prodeje elektrických vozů a hybridů do zdi vzrostly v prvním pololetí o mohutných 37 procent. Pravda, je to z nízkého základu, ale loni už přesáhly 10 milionů vozů. Zato poptávka po benzinových motorech klesla o 8 procent.

VW a Audi budují závody v Čang-čchunu v severovýchodní Číně, kde se bude tato prémiová platforma vyrábět, informuje Yale Zhang z šanghajské poradenské Automotive Foresight. Uvedené dohody podle něj ukazují, že VW chybí kapacity na tvorbu softwaru. „Je evidentní, že Čína nyní vede ve vývoji inteligentních elektrických vozů a v přechodu k elektromobilitě,“ dodal.

https://www.bloomberg.com/news/articles/2023-07-21/audi-saic-ev-tie-up-marks-a-milestone-for-chinese-automaking  

 Zbyněk Fiala

vasevec.info



Anketa

Kdyby se dnes konaly v ČR prezidentské volby, komu byste dali svůj hlas?