Přátelstvím s „Andrejem“ se ovšem neobyčejně chlubí jeden z největších provozovatelů rozhlasového vysílání na území České republiky. Matce se změnil majitel, tak možná proto? Uvidíme, co z toho vypadne, ale možná bychom měli pozorně naslouchat šumění deště. Legistaliva, zamezující berlusconizaci, neexistuje. Nikoho to totiž zatím nenapadlo a teď už se jí pravděpodobně nebude nikdo zabývat. A až bude, bude již pozdě.
Babiš nicméně vyvrátil, že by toužil po Nově. Prohlásil, že už stačí Mafra na to, aby si všichni mysleli, že ji ovlivňuje a kdyby měl ještě televizi…. No, co čekal? O televizi zájem měl, to říkal nahlas několik měsíců. Tvrdit teď, že žádnou nechtěl, je trochu zpozdilé. Možná si jen uvědomil, že mediální podniky nejsou housky.
Ve sněmovně se konal seminář s názvem „Současnost a budoucnost médií veřejné služby“. Byl krátký, ale díky třem zahraničním hostům byl zajímavý. Nepochybně i oni tři hosté, z nichž dva byli z Evropské vysílací unie a jeden z BBC. EBU má svou standardní agendu, kterou se zabývá již několik let, ale protože je jiná, než tak, kterou si mezi sebou neustále vypráví náš rybníček, bylo to něco nového a zajímavého. EBU chce, aby média veřejné služby byla lídrem digitalizace jak v DVB (digital video broadcasting), tak v DAB (digital audio broadcasting) a aby dokázala nabízet kvalitní obsah ještě i dětem našich dětí. I když už to možná nebude klasické vysílání, ale mediální obsah pro mobily, elektronický papír a tablety. Případně pro brýle s augmented reality…
Česká televize má výhodu, protože byla na digitalizaci připravována už dlouho. Dnes testuje HbbTV - hybridní televizi budoucnosti, která bude nabízet interaktivitu přes vestavěný mobilní internet. Smart TV už je dnes v prodeji. Za deset let bude standardem. V technologické oblasti je ČT neoddiskutovatelným lídrem.
Český rozhlas byl na začátku tisíciletí nejpokrokovějším rádiem. Byl prvním rádiem v Evropě, které veškeré pořady a všechny stanice mělo na internetu, které veškerý obsah nabízelo i jako podcasty. Měl vlastní player, který umožňoval tematický výběr a vlastní nastavení každému. Díky tomu, s jakou vervou se vrhl do internetu a nových technologií, stal se i součástí unikátního experimentu – stal se součástí televizního multiplexu veřejné služby a přes DVB-S satelit dnes může vysílat kamkoliv všechny stanice.
Dnes si většina rádií stále myslí, že rozhlasová digitalizace je daleko, neboť nikdo neoznámil datum vypnutí FM sítí. Do roku 2025 ani neohlásí, neb soukromníci si vymínili platnost licencí do té doby. Vtipné ovšem je, že mládež dneška, která své mediální choutky uspokojuje přes internet, bude v roce 2025 dospělá a všechna rádia v té době budou už digitální a hybridní. V té době už budou plně funkční sítě LTE. Datový tok bude v tu dobu na dnešní poměry neuvěřitelný – až 70 Mbit za sekundu. To zvládne i videokonference…. Do rozšíření digitálních médií zasáhnou i herni konzole. Už dne má Xbox One od Microsoftu přehrávač videí z YouTube díky webovému „televiznímu“ režimu, který je navíc možné ovládat mobilním telefonem. Rádia i všechny telefony během příštích deseti let získají vedle již dnes existujícího modulu FM ještě DAB i DVB. Budou mít vysokorozlišitelnou obrazovku, fotoaparát a videokameru s možností přímého přenosu a pro digitální příjem budou nabízet daleko víc, než jen zvuk. Například možnost záznamu a opakovaného přehrání skladeb, možnost nákupu hudby či poslechu jen té hudby či videí, která se posluchači resp. divákovi líbí. Budou nabízet obsah specifický pro každý region, což ocení určitě řidiči. Budou mít už integrovány prvky augmented reality – inteligentní rozpoznávání prostředí, informace o něm. Funkce inteligentní dopravy - automobilové i městské hromadné - a mapových aplikací mají být hlavním lákadlem pro takto interaktivní "vizuální" rádia. Do třech plánovaných DAB+ sítí se vejde 70 souběžně vysílaných rádií – a do jedné, která bude regionální, se těch rádií vejde ještě několikanásobně víc.
Kdo v té době bude poslouhat FM? Staromilci. To Evropská vysílací unie ví už dnes. Děti nynějších dětí už budou plně digitální domorodci. Vychovaní sociálními sítěmi, učící se formou e-learningu, bavící se svými vlastními obsahy, které natočí a uloží na některém z virtuálních úložišť. Už dnes jsme a příštích deset let budeme svědky prudké proměny mediálního konzumu. Mediální „kamenné“ domy se budou hroutit stejně, jako dnes postupně krachují tištěná média, která se neumí vyrovnat s internetem. Veřejná služba by ale měla tuto digitální smršť přežít a vyjít z ní naopak posílena. Daleko více vynikne totiž obsah, který nebude tvořen touhou po zisku. Daleko více bude veřejná služba prostorem pro tvorbu lidí pro lidi – komunitě sdílený obsah a pro tematicky specifické stanice. Daleko více vynikne to, že média veřejné služby si spolutvoříme my sami. A že jejich redaktoři netvoří obsah jako pouhý obal pro inzerci svých klientů, ale tvoří jej k uspokojení vašich informačních potřeb, k uspokojení vaší potřeby se vzdělávat i bavit. Koalice rozhlasu a televize veřejné služby je médiem budoucnosti. A nebude to ani tak dlouho trvat.
Diváci kabelové televize UPC nemohou od dubna sledovat stanici Nova Sport ani kanály Novy, vysílající v HD kvalitě. Nova chce za poskytování svých obsahů platit. A chce od UPC šestkrát víc, než kabelový operátor platil doposud.
Oproti tomu zákon říká, že obsahy ČT musí operátor vysílat zadarmo. Za odvysílání neplatí ani televize, ani operátor. Takže nebojte, o pořady stanic ČT nepřijdete. Ani v HD kvalitě. Česká televize slaví i další úspěchy – porazila v 1. čtvrtletí roku 2014 Novu ve sledovanosti. Díky olympiádě i novým seriálům, zejména Případům 1. oddělení a seriálu První republika. České televizi se dařilo především v únoru, kdy na sportovním kanálu vysílala zimní olympiádu. Šlo o nejsledovanější hry v historii televize. Na stanice ČT se dívalo 32 procent diváků.
V pátek se také uzavírala doplňující kandidátka do Rady Českého rozhlasu. Uvidíme, kdo se přihlásí. Vzhledem k tomu, že byl extrémně krátký čas na podání nových přihlášek, připraveni mohli být jen ti, kteří věděli. Moc jich nebude.
Česká televize mi udělala radost. Protože se pře 450 lety narodil William Shakespeare, bude ČT Art vysílat tematických pořadů, v premiéře uvede například minisérii BBC „V kruhu koruny“ v produkci oscarového režiséra Sama Mendese. My, kteří máme Wilíka rádi, budeme mít sezonu až do června.
Zakázka na stavbu brněnského studia České televize se asi trochu protáhne, Česká televize totiž musí znovu posoudit nabídky uchazečů. Jeden ze členů sedmičlenné hodnotící komise – zástupce společnosti Investinženýring (kam, proboha, chodí na ta jména) rezignoval kvůli podezření z podjatosti. Tendr se tak vrací znovu do fáze po podání nabídek a celé by se to mělo protáhnout asi o čtyři měsíce.
Když už jsme u té veřejnoprávní televize, ta uvede příští středu dokument „Dělníci bulváru“. Jeho hlavní postava – Pavel Novotný – se vyskytl na pro něj poněkud neobvyklém místě – totiž v Hyde Parku, kde ho měl grilovat Bohumil Klepetko. Tomu to grilování moc nešlo. Nepochopil logiku prodejného média bez morálky i řemeslných pravidel. Spíš to vypadalo, že si s Novotným neví rady a poněkud se jeho bulvárnosti sám bojí. Což později Novotný poměrně šťavnatě okomentoval na svém webu. Takže spíše, než to, jak umí Klepetko dohnat své hosty do úzkých, se diváci dozvěděli, jak opravdu funguje bulvár. Agresivně, nesmlouvavě. Bez morálky. Jen nevím, jestli jsou ostatní bulvární novináři šťastni z tohoto „leaku“. Pavel Novotný si to ale užívá. Jeho zpověď mu umožňuje být investigátorem ve vlastní kuchyni.
Ve slovenské RTVS je veselo. Kromě toho, že budou novinářům kupovat smartphony, aby na ně natáčeli své reportáže (a vzhledem ke stavu financí firmy očekávám, že brzo rovněž budou pracovat z domova), je také jejich nejpalčivějším problémem současnosti, jak říká stará fráze, Spejbl a Hurvínek. Nemluví totiž slovensky, čerchmanti. Licenční rada dala za česky hovořícího Hurvínka slovenské televizi napomenutí již před osmi lety. Tahle pokuta by mohla být mastnější. Jazykový zákon je v zemi plné vlastenců jazykový zákon… Ve „státním jazyce“ se na Slovensku totiž musí vysílat veškeré pořady určené do dvanácti let. Celé to rozpoutal jediný stěžovatel, kterému vadí, že pořadů pro děti je málo a pokud jsou, nejsou v mateřském jazyce. Asi nějaký brusič slovenštiny. Vzhledem k tomu, že na soukromých stanicích běží pořady pro děti v češtině zcela běžně, nemají s tím slovenské děti asi problém (na rozdíl od českých, které slovensky už prakticky nerozumí). Slováci ovšem mají vzhledem k nadstandardním vztahům s Českem možnost přijímat i české televize a rádia. My je stále chápeme jako území Československa… A tak si „Česko“ ladí značná část slovenských posluchačů i diváků.
Evropský soud vydal rozhodnutí, které mění současnou praxi, kdy je autorskými svazy tolerováno kopírování děl pro osobní potřebu z nelegálních zdrojů. Počátkem byla stížnost na poplatky za prázdná média. Dosud v Evropě existovaly dva přístupy – jeden zakazoval kopírování pro vlastní potřebu, přičemž poplatky za prázdná média neexistovaly, druhý přístup, zastávaný i Českem, kopírování pro osobní potřebu povoloval, ale poplatek za prázdná média se platí. Diskutabilní bylo a je pořizování kopií pro soukromou potřebu z tak zvaných „nelegálních" zdrojů. Evropský soudní dvůr je názoru, že členské státy by měly zakázat možnost pořizování a používání soukromých rozmnoženin z takového zdroje a podle toho stanovit poplatky za prázdná média. Nakolik to bude úspěšné, nevím. Ale možná kdyby všichni ti tvůrci a producenti nebyli hamouni, vydělali by v důsledku mnohem víc. A volného obsahu bude čím dál víc. Bez ohledu na drzé vymahače OSA. Hloupost producentů bude vyvážena tím, že Piráti usednou i do parlamentu. Do toho evropského určitě.
Navzdory faktu, že radnice Los Angeles slíbila podporovat nárůst pracovních míst ve filmovém průmyslu, neděje se tak. Pracovníci filmového průmyslu zjistili, že vize „Výboru Los Angeles 2020“ ve svém dokumentu „Čas na činy“ sice obsahuje například podporu biovědy nebo vznik úřadu pro regionální turistiku, ale prakticky se nezabývá problematikou zábavního průmyslu a způsoby, jakými by bylo možné zvýšit zaměstnanost v tomto odvětví. Deník Los Angeles Times uvádí, že hollywoodské odbory již mnoho let upozorňují vedení Los Angeles, že nevěnují dostatečnou pozornost jednomu z pilířů ekonomiky města a že jejich daňová politika odvádí produkce do jiných států či na jiné kontinenty. Podle filmařů je pokles míst již na kritické hranici. Jeden ze členů výboru se dokonce novinářům přiznal, že jeho členové mají prostě své limity. „Nezabývali jsme se dopravou a silničním provozem, nezabývali jsme se vzděláním, nezabývali jsme se bezdomovectvím, nezabývali jsme se životním prostředím. Je nás třináct a nemáme naprosto žádný personál. Takže jsme se zabývali jen tím, čemu jsme rozuměli…“ Vynikající okamžik smutné pravdy.
Novým šéfem ABC se stal James Goldston, Brit, který začínal svou kariéru v BBC. Stalo se tak poté, co prezidentka společnosti Disney/ABC Television Group Anne Sweeney minulý měsíc prohlásila, že by ráda na počátku příštího roku společnost opustila. ABC nyní zažívá časy růstu sledovanosti a s tím i ekonomického růstu. Mezi nejsledovanější pořady patří „Good Morning America“, „World News With Diane Sawyer“ a „This Week With George Stephanopoulos“. „Good Morning America“ v prvním čtvrtletí skončila na prvním místě sledovanosti, což znamenalo šest milionů diváků denně.
Svítí slunce, je jaro a na pažitech se již objevují první plakáty a billboardy k volbám do Evropského parlamentu. Holt všechno nám to tak nějak rozkvétá.
Irena Ryšánková
Psáno pro Prvnizpravy.cz