Částka by se nově v některých případech mohla vyšplhat až na 150 000 korun. Udělení takové pokuty by mohlo být pro nízkopříjmové spoluobčany likvidační a namísto výchovného efektu, který má podle mého přesvědčení pokuta také obsahovat, uvrhne tyto lidi pouze do těžko řešitelné dluhové pasti. Takový efekt ale zcela jistě nově navrhovaná opatření mít nemají.
Jsem přesvědčen, že ve věci zvýšení pokut je nutné diskutovat o sociální brzdě tak, aby sankce nebyly pro některé občany primárně likvidační. Jednou z možností řešení, která bezproblémově funguje v některých okolních státech, odstupňovat výši pokut na základě platových poměrů pachatele. Tak bude naplněn smysl opatření, tedy citelné potrestání pachatele bez nutnosti ohrožení jeho životní existence.
O návrzích ministerstva dopravy je proto nutné vést detailní diskusi v rámci koalice. Za ČSSD si podporu mechanického zvýšení pokut bez jakýchkoli sociálních limitů nedokážu představit.
Stanislav Huml