Letošního maxima dosáhla výroba osobních automobilů v březnu, kdy bylo dokončeno více než 125 tis. vozů a od té doby se počty vyrobených vozů snižují. V červnu už se produkce přiblížila na dohled stotisícové hranici (konkrétně 103 tis. aut). Obdobný vývoj je nicméně vidět i v Německu, kde se v červnu výroba aut ve srovnání s březnem dokonce snížila o téměř čtvrtinu.
Na výrobu automobilů nepochybně doléhá všeobecný nedostatek čipů a dalších dílů, který například největšího tuzemského výrobce nutil v první fázi vytvářet zásoby nedokončených automobilů, nicméně časem si vyžádal i omezování směn.
Nedostatek čipů je všeobecným problémem evropských výrobců, který se podepisuje i na prodejích v zemích EU, jak ukázala čísla za červen zveřejněná minulý pátek. Zatímco poptávka na trhu evidentně je – jak ostatně napovídají statistiky nových zakázek – kapacity výrobců jsou v letošním roce stále více limitovány nedostatkem dílů, který může podle některých zpráv přetrvávat i do příštího roku.
Omezování výroby osobních vozů se v důsledku dominantní pozice automobilového průmyslu nepochybně nepříznivě promítne i do celkových výsledků celého odvětví i exportu v následujících měsících. Výrazné zpomalení průmyslu by však měly vykompenzovat služby, které po rozvolnění začínají opět nabírat na síle. I proto není zatím důvod měnit výhled ekonomiky pro zbytek roku.
V každém případě jde o nepříznivou zprávu i pro dodavatelů, kteří se navíc budou muset připravovat na nedávno představenou „zelenou“ revoluci.