Pavel Bém: Odpověď na dopis odborářů

Vážení, dovolte mi, abych Vám poděkoval za Váš dopis, který jsem obdržel dne  24. července 2009 a který vyjadřuje postoj odborových organizací Dopravního podniku hlavního města Prahy, a.s. k financování objednaného rozsahu provozu  a prohlubování vnitřního dluhu v DP Praha, a.s. Věnoval jsem čtrnáct dní analýze Vašeho dopisu i seznámení se se všemi aspekty, které se aktuální finanční situace DP dotýkají.

17. srpna 2009 - 07:59
Dovolte mi, abych Vás krátce seznámil se svými závěry:

1. Vítám iniciativu odborových organizací, protože jsem přesvědčen, že jejím jediným smyslem a cílem je kvalita manažerského fungování společnosti, kvalita městské hromadné dopravy na území Prahy a dlouhodobá udržitelnost financování společnosti zohledňující aktuální hospodářskou krizi.

2. Jsem překvapen nečinností a pravděpodobnou nekomunikativností managementu společnosti s odborovými organizacemi DP Praha, a.s. a mohu Vám garantovat, že tento nedostatek neprodleně odstraním. Není možné, aby vedení společnosti, která je jedním z největších zaměstnavatelů na území HMP i celé České republiky, nevedlo sociální dialog se zástupci odborů hájících zájmy zaměstnanců.

3. Na nejbližším jednání představenstva společnosti seznámím statutární orgány s Vaší iniciativou a požádám předsedu představenstva DP Praha, a.s. o zahájení dialogu s Vámi, zástupci odborových organizací. Právě představenstvo společnosti nese vedle managementu opět rozhodující díl odpovědnosti za řešení Vámi naznačených problémů.

4. Musím vyjádřit překvapení nad Vaším konstatováním, že má docházet k údajnému „dramatickému krácení plateb za objednanou službu“. O takovém krácení jsem nebyl informován, a navíc musím konstatovat, že žádný ze statutárních orgánů hlavního města Prahy nikdy nerozhodoval ani neměl příležitost definovat rozsah přepravního provozu. Zároveň mě tím ale inspirujete a i s ohledem na skutečnost, že taková praxe je celkem běžná ve vyspělých metropolích Evropy, navrhnu Radě a následně    i Zastupitelstvu hlavního města Prahy takovou dohodu či objednávku pro rok 2010 schválit. Bude to nejtransparentnější možný způsob vlastní provozní dotace Dopravního podniku hlavního města Prahy, a.s.

5. Jsem překvapen, že by podle Vašich slov mohly existovat nevyrovnané a zároveň zasmluvněné investiční výdaje. Nedovedu si totiž představit žádného zodpovědného manažera společnosti, který by podepsal investiční smlouvy, které nemá kryty v příjmové části svého rozpočtu. Takováto praxe by totiž s velkou pravděpodobností mohla být interpretována dokonce jako trestný čin.

6. S překvapením jsem se seznámil s Vaším požadavkem, kdy žádáte dofinancovat investiční a provozní náklady za rok 2009. Dovolte, abych Vám připomněl, že výše provozní dotace hlavního města Prahy Dopravnímu podniku byla schválena Zastupitelstvem hlavního města Prahy i Radou při schvalování rozpočtu na rok 2009. Tento dokument je závazný pro HMP, ale také pro DP Praha, a.s. Tomuto dokumentu musí odpovídat veškeré strategické a realizační ekonomické nástroje včetně vlastního rozpočtu DP Praha, a.s. Předpokládám, že tento rozpočet byl předmětem jednání managementu společnosti a odborových organizací a že našel své adekvátní promítnutí i například v kolektivních smlouvách. Pokud si dobře vybavuji, tak i v roce 2009 navzdory hospodářské krizi se podařilo udržet příznivé tempo růstu mezd na úrovni 6 %. Je také vhodné zde připomenout, že podle srovnávacích analýz jsou mzdy pracovníků DP Praha, a.s. až o 30 % vyšší než    u konkurenčních dopravců. Váš požadavek bych chápal pouze a jenom za předpokladu, že by došlo k mimořádným situacím, živelným pohromám či jiným katastrofám, které by se negativně odrazily v hospodaření společnosti.

7. Dovolte mi, abych naopak s Vámi vyjádřil souhlas ve Vašem požadavku na stabilizaci a zastavení vnitřního dluhu v oblasti údržby a oprav. Tento krok považuji za nezbytný a je také důvodem mého nedávného vstupu do představenstva společnosti s jednoznačným cílem: maximálně optimalizovat a zefektivnit hospodaření společnosti včetně použití takových nástrojů, jako je například outsourcing (samozřejmě za předpokladu, že povede ke zkvalitnění služby    či zlevnění služby či v nejlepším případě k obojímu). Dopravní podnik hlavního města Prahy, a.s. musí být firmou, která je efektivní, pružná, spolehlivá a kvalitní, a tohoto cíle s vnitřním dluhem skutečně není možné dosáhnout. Těším se, že na tomto záměru budeme velmi úzce spolupracovat.

Závěrem mi dovolte poděkovat Vám za Váš racionální přístup i udržení sociálního smíru v průběhu realizace praktických výstupů z personálního, organizačního    a procesního auditu společnosti. Vašeho přístupu si velmi vážím. Dovolte mi taky připomenout, že v současné době se nachází Česká republika v čase hospodářské krize, která se negativně promítá do hospodaření hlavního města Prahy. Jenom pro rok 2009 tato skutečnost znamená výpadek v daňových příjmech ve výši 5 miliard Kč a není vyloučeno, že v roce 2010 bude situace ještě horší. Je evidentní, že nám nezbývá nic jiného, než šetřit všude tam, kde šetřit lze. DP Praha, a.s. bohužel nevyjímaje. Věřím, že jste si toho jako zodpovědní zaměstnanci společnosti dobře vědomi.

Dovolte, abych Vám také závěrem připomněl, že výše provozní dotace z veřejných prostředků města pro Dopravní podnik hlavního města Prahy, a.s. je v evropském kontextu mimořádná a neobvyklá. Samozřejmě je to dáno skutečností, že politické vedení hlavního města Prahy považuje dopravní infrastrukturu a MHD ve městě za jednu ze svých priorit.

Ještě jednou děkuji za Vaši iniciativu, očekávám neprodlené kroky ze strany vedení společnosti i statutárních orgánů společnosti. Pochopitelně i já osobně jsem následně připraven na rozumný, konstruktivní a realistický dialog.
Pavel Bém


Anketa

Kdyby se dnes konaly v ČR prezidentské volby, komu byste dali svůj hlas?