1) proč jste souhlasil s tím, že navrhovatelem stažení vládní novely zákona o geologických pracích a horního zákona bude ministr průmyslu Tošovský, když autorem a předkladatelem zákona bylo ministerstvo životního prostředí? Kompetenční zákon a jednací řád vlády pro úřednickou vládu neplatí?
2) proč jste vyhověl ministru průmyslu a souhlasil s tím, že k návrhu na stažení zákona nebude provedeno připomínkové řízení, čímž jste spolu s ministrem průmyslu zcela vyšachoval MŽP ze hry?
3) jak vysvětlíte obrat o 180 stupňů a negativní stanovisko k poslanecké novele zákona, když předchozí vláda, odbor vládní legislativy i Legislativní rada vlády daly k de facto identickému návrhu zákona shodně stanoviska kladná?
4) stále si myslíte, že novela zákona může ohrozit naplňování cílů budoucích (doposud neexistujících) koncepcí, když kompetence v rozhodování o odpisu zásob zůstává na MPO ve spolupráci s Českým báňským úřadem?
Celých šestnáct let mají podle platného horního zákona důlní společnosti povinnost poskytnout orgánům státní správy podklady potřebné pro odpis zásob nerostných surovin ve veřejném zájmu. Tyto zásoby jsou ve vlastnictví státu a proto má stát (zastoupený MPO a Českým báňským úřadem) právo posoudit, zda v konkrétním případě převažuje jiný veřejný zájem nad zájmem surovinu vytěžit. Tato povinnost je však v praxi nevymahatelná. V zákoně chybí lhůta, ve které by měly společnosti povinnost podklady k odpisu předložit. Šestnáct let tak stát rezignuje na pravomoc účinně vymáhat zákonem uložené povinnosti.
Důsledkem tohoto selhání státu je strach a nejistota obyvatel vesnic a měst, které jsou za tzv. územně ekologickými limity, o budoucnost.
Na tento neúnosný právní stav, který se nemění v důsledku lobbistické síly těžebních společností, upozorňují dlouhodobě vládu i parlament občané a samosprávy dotčených obcí. Naposledy peticí 60 starostů obcí pod Krušnými Horami a Beskydami, která reprezentuje 780,000 obyvatel.
Z výše uvedených důvodů připravilo ministerstvo životního prostředí za mého vedení novelu zákona o geologických pracích a horního zákona s cílem odstranit nevymahatelnost práva. Jako předseda Českého statistického úřadu jste byl účasten jednání vlád a tak víte, že pro tuto novelu hlasovala Topolánkova vláda jednomyslně, souhlasil odbor vládní legislativy i Legislativní rada vlády. Vláda měla k dispozici i analýzu dokládající, že nedojde k ohrožení investic zahraničních investorů. O návrhu jednala celkem třikrát tripartita. Lepší přípravu zákona si lze jen ztěží představit.
Dokážete-li pane premiére uznat procesní i věcné chyby v jednání vlády, dokážete-li připustit, že vláda udělala chybu tím, že si bez dalšího osvojila účelovou argumentaci MPO a především změníte postoj vlády, pak věřte, vezmu kritiku vlády velmi rád zpět a uslyšíte ode mne veřejnou omluvu.
Martin Bursík