Jaromír Kohlíček: Migrace do budoucna

KOMENTÁŘ

Země Evropské Unie v době hospodářského růstu systematicky dovážely pracovníky, zejména do nejhůře placených profesí manuálních dělníků. Dále pak, v rámci vykrádání mozků, i vysoce kvalifikované experty.

19. dubna 2018 - 07:00
Většina importu pracovních sil probíhala z bývalých kolonií, Francie, Velké Británie a Itálie, Německo později obohatilo tento import dohodou s Tureckem. Specifické je postavení Španělska a Portugalska. Tyto státy dovážely a dodnes dovážejí pracovníky z lusofonních (portugalsky mluvících) a španělsky mluvících zemí, zejména z Jižní Ameriky. I v současné době většina zemí EU ve velké míře vítá příliv kvalifikované i nekvalifikované pracovní síly přicházející z Ukrajiny.

Teprve ekonomická krize po roce 2008, likvidace států Libye a Iráku, spojená se snahou podobně naložit se Sýrií a dále pak pokračující chaos v Afganistánu otevřely stavidla masové migraci do EU. S poměrně velkým zpožděním se v posledních 5-ti letech legislativa EU i nejvýznamnějších členských zemí společenství snaží na tento příval reagovat.

Ukazuje se, že dodnes chybí prakticky realizovatelné readmisní dohody se zeměmi původu migrantů, sociální systémy i procedura udělení azylu se výrazně liší země od země a není řešena ani spolehlivá identifikace jednotlivců. Na základě těchto poznatků je v EU v současné době projednáváno 7 nařízení a směrnic, která mají tento stav do budoucna řešit.

Jedná se prvořadně o 4. verzi Dublinského nařízení, o nařízení EURODAC (systém pracujíce s otisky prstů a stanovuje stát zodpovědný za vyřízení žádosti, nařízení o Agentuře EU pro azyl a nařízení o Rámci pro znovu usídlování. Dále pak kvalifikační nařízení stanovující normy pro možnost získání mezinárodní ochrany a pro jednotný status uprchlíka, nařízení o azylovém řízení stanovující jeho jednotný postup a nakonec směrnice o podmínkách přijímání žadatelů o mezinárodní ochranu,


Z tohoto souboru materiálů je nejčastěji diskutováno nařízení Dublin IV., přičemž daný systém má být takový, aby odrazoval od druhotného pohybu, tedy aby azylant byl veden k podání jedné žádosti v jednom členském státu EU. Kromě jiného stanovuje rychlé a efektivní azylové řízení, které obsahuje vyhlášení tzv. bezpečných zemí původu, jejichž občané budou automaticky při žádosti o azyl odmítáni. Tento proces má být pak natolik zrychlený, aby odradil další zájemce z těchto zemí již v zárodku.

Klíčovým momentem pro migraci nyní představuje co nejrychlejší uzavření readmisních dohod mezi jednotlivými zeměmi a stanovení jednotného a co možná nejširšího seznamu bezpečných zemí. Ve směrnici o podmínkách přijímání jsou zpracována opatření proti předcházení druhotného pohybu žadatelů, včetně přidělování místa pobytu, přístupu na trh práce a omezení či odnětí výhod materiálních podmínek přijetí.

Velmi složité je jednání o definici rodinných příslušníků osob, jimž byl udělen azyl, slučování rodin zůstává stále jednou z velmi kontroverzních otázek. Významnou otázkou je také lhůta, po kterou může žadatel zůstat na území EU v případě nezískání mezinárodní ochrany. Databáze otisků prstů je diskutována hlavně z pohledu doby uchovávání údajů o žadatelích o azyl. Není zatím jasné jak postupovat u žadatelů, kteří odmítnou poskytnout biometrické údaje.


Celá problematika je velmi citlivá a vzhledem k množství nedořešených otázek jsou logicky neakceptovatelné jakékoliv snahy o přerozdělování žadatelů o azyl. Bez jasného stanovení způsobu readmise odmítnutých žadatelů však nelze celý systém zodpovědně podpořit.

V současné době se svět utěšuje konjunkturou a státy EU poklesem migrační vlny, přesto je jasné, že ekonomický cyklus systému nutně záhy přinese další krizi. I vzhledem k přetrvávající nestabilitě v řadě regionů světa musíme být tedy připraveni na příchod další migrační vlny. Jediným momentálním reálným řešením je mírové urovnání  válečných konfliktů a ukončení vměšování Spojených států a dalších velmocí do dění v zemích od Sahelu až po Střední Asii, spojené se skutečnou hospodářskou pomocí postiženým regionům.


Jaromír Kohlíček




Anketa

Novým šéfem Pirátů se stal Zdeněk Hřib. Má podle vás tato strana pod jeho vedením šanci na úspěch v příštích volbách do Sněmovny?