Adam B. Bartoš: MZV a BMW. WTF?

KOMENTÁŘ

Karel Schwarzenberg si plácl s bavorskou automobilkou, která české diplomacii dodá 68 vozů BMW zdarma. No řekněte, kdo by to nebral? Jenže ono to má háček.

1. prosince 2012 - 07:00

Médii tato událost proplula takřka nepozorovaně, objevila se spíše ve specializovaných časopisech pro motoristy. O co v této kauze vlastně jde?

Značka BMW "zvítězila" ve výběrovém řízení na obměnu vozového parku vypsaném Ministerstvem zahraničních věcí na podzim roku 2011. Smlouva na obměnu vozového parku byla podepsána v červnu 2012 na dobu 5 let.

Ministerstvu a zastupitelským úřadům ČR ve vybraných evropských a mimoevropských zemích BMW postupně letos dodá celkem 68 luxusních limuzín. Ty budou během pěti let zdarma obměňovány za nové, a to vždy po dvanácti měsících provozu. Za pět let se tak ve flotile vystřídá 340 vozů BMW.

Hodnota zakázky je více než 65 milionů Kč, stát nedá ani korunu. Automobilka vozy poskytne zdarma především kvůli reklamě a zajímavé referenci.

Až potud by vše mohlo být v pořádku.

Vadu na kráse tohoto prý chvályhodného případu šetření („Tohle je skvělý příklad hospodaření, který by mohl být vzorem,“ říká mluvčí MZV Vít Kolář) objevíme ale až při hlubším zamyšlení.

Předně, co to bylo za soutěž, když se do ní přihlásila už jen tuzemská Škodovka a co to bylo za vítězství BMW, když Škodovka skončila druhá jen proto, že nabídla o jeden Superb méně (61 vozů, BMW nabídla 62 vozů)? I Škoda samozřejmě nabízela své vozy zdarma. Byla by to reklama nejen pro ni, ale především pro český průmysl a český stát.

A v tom je právě první potíž. Proč české ministerstvo dalo přednost bavorským vozům, když se jeho diplomaté mohou prezentovat v českých vozech (pomiňme teď, že Škoda spadá pod německý koncern) a prezentovat tak průmysl vlastní země? Tak to přeci chodí u sousedů, kteří se vozí automobily svých tuzemských značek.

Ministerstvo se hájí tím, že muselo na výběrové řízení přistoupit, pokud nechtělo porušovat zákon. Jenže někteří experti namítají, že v tomto případě žádné výběrové řízení být vypisováno nemuselo a MZV mohlo rovnou zakázku dát Škodovce a podpořit ji tak. Nabídky byly beztak téměř srovnatelné (jeden vůz navíc přece nehraje roli).

Například Robert Pergl, předseda Komory administrátorů veřejných zakázek, tvrdí, že se nemuselo postupovat podle zákona o veřejných zakázkách, protože nešlo o vysoutěžení co nejnižší ceny, ale o dodávku vozů zdarma, kde jediným kritériem byl počet nabídnutých automobilů.

Je sice pravda, že českou státní kasu nebude obměna vozového parku stát ani korunu, ale spokojená může být i německá automobilka - limuzíny jí zůstanou a bude je moci jako luxusní ojetiny se zajímavou historií vždy po roce používání prodat.

Na druhou stranu, i když automobilka na zakázce nijak neprodělá, proč své vozy nabízí zdarma? Proč zakázku za 65 milionů poskytuje bezplatně?

A tady se už dostáváme k vážnější výhradě, byť jen tušené. Nebude důvodem, proč Schwarzenberg odmítl českou Škodovku a dal přednost bavorské značce, nějaký politický handl? Není tato nabídka automobilky formou protislužby za něco, co bylo dohodnuto na politické úrovni bez našeho vědomí?

Můžeme se také ptát, jakou roli v celém "obchodě" hraje to, že jde o bavorskou automobilku a že náš ministr zahraničí dlouhodobě udržuje přátelské styky s bavorskou vládou a v Bavorsku má i jedno ze svých rodových sídel?

Známe přece z historie několik takových okamžiků, kdy Schwarzenberg - bez politického mandátu, jen s vědomím Václava Havla - vyjednával s Němci, dokonce právě na svém zámku Schwarzenberg u bavorského Scheinfeldu, dalekosáhlé politické úmluvy, které se týkaly například majetku a postavení sudetských Němců. S Havlem tehdy v květnu 1991 vypracoval návrh, který mimo jiné počítal s možností návratu sudetských Němců, s udělením jim státního občanství a s možností, aby mohli v kuponové privatizaci získat majetek a půdu. Byla to velkorysá nabídka, o které raději Havel veřejnost neinformoval. A když na ni nereagovalo na nejvyšší úrovni ani Kohlovo Německo, byl to Schwarzenberg, který v Scheinfeldu na nočním jednání s Helmutem Kohlem domlouval další postup. Z tohoto setkání neexistuje žádný záznam, dohoda byla stvrzena jen stiskem ruky, dozvídáme se z knihy autorizovaného Schwarzenbergova životopisu (Barbora Tóthová: Karel Schwarzenberg. Životopis, Torst, Praha 2005, s. 157)

To byla hluboká devadesátá léta. Schwarzenberg se však ve prospěch Němců angažuje i v současnosti. Například před dvěma lety zorganizoval historickou návštěvu bavorského premiéra Horsta Seehofera v České republice, která měla napravit vztahy, které byly na bodu mrazu právě kvůli požadavkům Sudeťáků. Bavorský premiér je zastáncem odsunutých sudetských Němců a na návštěvu s sebou přivezl - k nelibosti premiéra Nečase a dalších českých politiků - šéfa sudetoněmeckého landsmanšaftu Bernda Posselta. Z Bavorska také pravidelně zaznívají požadavky na zrušení Benešových dekretů.

Naposledy se Schwarzenberg se zástupcem Bavorska setkal toto úterý, když přijal bavorského ministra hospodářství, infrastruktury, dopravy a technologií Martina Zeila.

Už proto bychom si na Schwarzenberga měli dát pozor. Není to jen ministr zahraničí, ale zahraniční ministr. Jak řekl prezident Václav Klaus, není to český politik. A když vidíme, že mu bavorská automobilka jde tak na ruku, měli bychom se ptát, proč tak činí a v čem šel zase na ruku Schwarzenberg Němcům. V politice přece není nic zadarmo.

Tudíž se ptám: Jako protihodnotu bavorská firma tímto kontraktem získala? Co Karel Schwarzenberg bavorské vládě slíbil? Nezapomněl nám někdo něco říci?

***

Post scriptum: Poslal jsem na ministerstvo zahraničí čtyři dotazy, ve kterých se ptám na výše naznačené nejasnosti a požaduji vysvětlení. Odpovědí mi bylo toto unylé prohlášení tiskového odboru, které se vůbec nezabývá mými konkrétními otázkami, ale pouze obecně shrnuje, že vše je v nejlepším pořádku: "Výběrové řízení na pravidelnou bezúplatnou obměnu vozového parku MZV ČR probíhalo dle platných právních předpisů a zákona o veřejných zakázkách. V rámci elektronické aukce, jíž se zúčastnila firma BMW a ŠKODA AUTO, nabídla firma BMW větší počet vozidel než Škoda Auto. MZV podporuje český export a české ekonomické zájmy v zahraničí, ale nemůže při nákupech porušovat zákony. Jestliže vyhraje nejvýhodnější nabídka, nemůže vyhlásit jiného vítěze jen proto, že je český. Možná je to otázka spíše na Škodu Auto."

Adam B.Bartoš





Anketa

Kdyby se dnes konaly v ČR prezidentské volby, komu byste dali svůj hlas?